Aboneaza-te la newsletter





Expoziția Barcsay Jenő și Discipolii

Octombrie 2013

Muzeul de Artă Ioan Sima a găzduit în cursul lunii iulie o expoziției itinerantă din Ungaria cu titlul MAESTRUL BARCSAY ȘI DISCIPOLII. Expoziția înșiră o suită de lucrări de grafică executate în tehnica serigrafiei de către artiști de seamă ai școlii de avangardă maghiară al cărei centru era pe vremuri Szentendre, un oraș mic de pe Dunăre. Maestrul Barcsay Jenő, originar din Transilvania din satul Katona din Câmpia Transilvaniei, a devenit recunoscut în arta contemporană postbelică prin activitatea sa de artist plastic.  El a fost totodată și un prestigios pedagog al artei, cartea sa de anatomie artistică editată în mai multe limbi fiind vreme de decenii un esențial material didactic în educația artistică. Discipolii săi, Balogh László, Deim Pál și Konok Tamás sunt personalități ilustre ale neoavangardei maghiare. Proiectul beneficiază de sprijinul Fondului Cultural Național al Ungariei și este inițiat de Fundația Barcsay Jenő Alapítvány prin moștenitorii dreptului de autor Barcsay, domnul Kónya Ferenc și Kónya Márta. La vernisajul expoziției au fost prezenți domnul Kónya Ferenc  din orașul Szentendre numit și orașul muzeelor din Ungaria, înfrățit cu Zalăul și domnul Virágh János, consilier local din Szentendre. Redăm mesajul domnului Magdó János, consulul din Cluj-Napoca al Ungariei de al cărui patronaj se bucură expoziția, respectiv un scurt extras din comentariul realizat de dl. Takács Gábor, critic de artă clujean.  Constat cu mare plăcere că maestrul Barcsay, unul dintre cei mai renumiți reprezentanți ai graficii maghiare din secolul XX, a revenit acasă și la Zalău. Mulțumită lui – datorită în special operei sale: „Anatomie artistică” - s-au revelat întregii lumi valorile artelor grafice ardelenești și ungurești de cel mai înalt nivel. Reprezentările anatomice ale figurii umane l-au făcut pe Barcsay un Leonardo da Vinci maghiar al secolului XX. El a reușit să creeze o operă de valoare atât la scară mică (vezi lucrările expuse aici), cât și la o scară largă, de la arta desenului la cea a artei monumentale. A fost maestrul ilustru al tehnicilor grafice, picturale, tehnicii frescei, a mozaicului. De asemenea a dovedit un foarte mare profesionalism pe gama largă a expresiei plastice, pornind de la precizitatea anatomică până la sensibilitatea artei abstracte. Arta maestrului, complexitatea personalității sale și acea atitudine de profund umanism dovedit de-a lungul celor 30 de ani de activitate pedagogică, a exercitat o pregnantă influență în rândul discipolilor, și constituie și în prezent obiectul celei mai sincere admirații. Îmi exprim speranța că de-acum încolo îl vom putea saluta pe maestrul Barcsay din ce în ce mai des prin Ardeal și la Zalău de asemenea. Cu salutări, Magdó János EXPOZIȚIA Expoziția enumeră o serie de serigrafii – tehnică ce apare în SUA anilor 30 și este foarte populară și în grafica din Ungaria începând din anii 60. Parcurgând mai multe localități din Bazinul Carpatic, începând din Ungaria și țările adiacente, expoziția prezintă un material reprezentativ de excepție al graficii maghiare. BARCSAY JENŐ  (14 ianuarie 1900, Katona / România – 2 aprilie 1988, Budapesta) S-a născut în satul Katona din Câmpia Transilvaniei. După școala primară ajunge la Cluj în Colegiul Reformat, apoi la Gherla și la Aiud (Colegiul Bethlen). El însuși mărturisește: „Viața mea a fost condusă de o serie de evenimente întâmplătoare. Nu m-am gândit că aș putea fi pictor. Întâmplarea a făcut să cunosc doi oameni care mi-au călăuzit drumul. Profesorul de desen Gulyás Károly m-a recomandat unui domn foarte bogat, Soófalvy Illyés Károly, care mi-a sprijinit studiile cu 400 de coroane lunar. Am intrat la Facultatea de Arte Plastice din Budapesta în anul 1920. Am fost deosebit de fericit, căci m-am bucurat de compania unor oameni ca Szinyei Merse Pál, Lyka Károly, Vaszary János, Csók István și maestrul Rudnay.” În 1926-27 beneficiază de bursă de stat și călătorește pentru studii la Paris, iar în 1929-30 va fi bursier la Roma. A studiat arta lui Monet, Picasso, Cezanne. Începând din 1945 va fi vreme de 45 de ani profesor al Facultății de Arte Plastice din Budapesta. Szentendre este o stație foarte importantă în viața lui. Arta lui a parcurs genurile artei monumentale murale, o peisagistică constructivistă, abstracționismul geometric. Distincții: Meritul Kossuth – 1954, 1985; Meritul Artist Emerit - 1964; Meritul Pro Arte – 1967; Meritul de Artist Excepțional – 1969. BALOGH LÁSZLÓ, grafician și pictor; 1930 – Szentendre; Absolvent de Facultatea de Arte Budapesta; 1958 – membru al coloniei de artiști din Szentendre; 1964 – prima expoziție la Clubul artiștilor tineri Budapesta; Expune la Szentendre, Budapest, Berlin, Paris, SUA. Distincții: Crucea de Aur a Republicii Ungare, Meritul Pro Urbe Szentendre, Meritul Munkacsy etc. Imaginea plastică la acest artist este una epurată la maximum, construită pe dinamismul relației formă-culoare. DEIM PÁL 1932 – Szentendre După absolvirea facultății de arte din Budapesta studiază în Rusia, Belgia, Franța. Este personalitate de seamă a neoavangardei maghiare ce pornește în anii 60. Stilul lui are la bază clasicismul tradiției de Szentendre. Practică și tehnica sculpturii. Este distins cu Meritul Munkacsy, Meritul Kossuth, Artist Excepțional al Republicii Ungare etc. KONOK TAMÁS 1930 – Budapesta; pictor, sculptor. Stil: abstracție geometrică. Absolvent de facultate de artă Budapesta. 1958 – mixează figurativismul cu abstractul. Expune în Ungaria și în străinătate. Meritul Kossuth, Cavalerul Ordinului Național de Merit al Republicii Franceze etc.

Autor: Szabó Attila