Aboneaza-te la newsletter





Caietul malefic

Septembrie 2018

Regizorul Paolo Genovese a fost sedus de spusele lui Marquez, care considera că avem trei vieți: una socială, alta privată și una secretă. Filmul său din 2016, cu mare succes la public și nu numai (vezi premiul David di Donatello) se numește Perfetti sconosciuti, adică „perfect străini”. Exact, nu ne cunoaștem unii pe alții, deoarece mereu avem ceva de ascuns, nu ne place să arătăm totul, din spaimă, lașitate, perversitate. 
În filmul lui Genovese cinează șapte buni prieteni. Trei cupluri plus Peppe, care a venit singur. Mănâncă, râd, se simt bine și privesc din când în când eclipsa de lună (care devine, desigur, o metaforă). Totul la nivel superficial, călduț, fără profunzimi. Asta până când începe un joc masochist, de masacru: pun toți telefoanele pe masă, urmând să citească tare orice mesaj primit, iar apelurile să fie în difuzor. Telefonul smartphone tensionează, deconstruiește relații, devine atac la fragilitatea umană. Cum spune un personaj: „cutia neagră a existenței noastre”. Ca și cum ai sta dezbrăcat în fața celorlalți. Ai conștiința curată? Ți-ai mințit prietenii? Ce le-ai ascuns? Ipocrizia latentă începe să fiarbă, adevărurile ascunse ies la iveală, dar criza va purifica, eclipsa va lua sfârșit. 
Excelent subiect, pe care îl cer acum și alte țări, spre remake-uri posibile. E de admirat armonia grupului de actori: Alba Rohrwacher, Giuseppe Battiston, Anna Foglietta, Edoardo Leo, Valerio Mastandrea, Marco Giallini, Kasia Smutniak.
Cât de incomod e Paolo Genovese! Ce vrea să ne transmită? Că suntem capabili de orori, ca să ne hrănim egoismul? Cineva spunea că regizorul n-a realizat nimic, deși a ajuns la jumătatea vieții. Ce să mai demonstreze? Și acest film al său din 2017 – The Place – seduce și provoacă. Film incomod și răscolitor despre subsolurile putrede ale ființelor. Ale noastre. El, bărbatul misterios, mereu în acel bar, deschide și închide caietul malefic, după un ritual misterios. Vin diverși oameni, invadați de dorințe, capabili de orice, pentru a-și obține visul. Pactul cu… cine? Care Mefisto? Vinderea sufletului, a principiilor. De ce cere el în schimb lucruri oribile? „Dau sarcini îngrozitoare, pentru că știu că există cineva care să le îndeplinească”. Astfel e umanitatea? Ce vrei să insinuezi, domnule Genovese? Dar îmbârligarea sarcinilor? „Crezi în Dumnezeu? ” „Cred în detalii!” La un moment dat, bărbatul excedat își șoptește în barbă: „Mă tem că hrănesc monștri”.
Joacă în The Place Valerio Mastandrea, Sabrina Ferilli, Silvio Muccino, Alba Rohrwacher. Actori credibili, unul și unul. Subtextul e limpede: suntem capabili să săvârșim răul, să-l sădim în pulsiuni viscerale otrăvite. La început refuzăm: să violăm? să ucidem? să jefuim un prieten? Imposibil! După care revenim să semnăm pactul, să ne apărăm interesele, meschinăria, orgoliile sterile. 
Angela ospătărița să fie speranța regăsirii unei umanități luminoase? Filmul conține și doze de predictibilitate, însă la ieșirea din sală oamenii încearcă să se redescopere. Să mai fie, oare, zone obscure nedecelate în sufletul lor? Restul e, desigur, tăcere.

Autor: Alexandru Jurcan