Aboneaza-te la newsletter





Filmografiile Simonei: The Blind Side (2009)

Octombrie 2019

Gen: dramă/biografie  
Durată: 2h 9m
Regizor și producător: John Lee Hancock 
Scenariști: John Lee Hancock/ Michael Lewis
Nominalizări și premii: Oscar (2010) pentru cea mai bună actriţă în rol principal (Sandra Bullock), nominalizat la Oscar pentru cea mai bună peliculă a anului, câștigător al unui Golden Glob (2010) pentru cel mai bun rol feminin, Screen Actors Guild Awards (2010) la aceeași categorie, nominalizat la BET Awards pentru Cel mai bun actor (Quinton Aaron), dar și la alte festivaluri de profil, cumulând 8 premii și 30 de nominalizări

The Blind Side (Povestea unui campion) este o adaptare cinematografică după romanul lui Michael Lewis care pleacă de la o poveste reală. Este, de asemenea, doar începutul adaptărilor pentru marele ecran a unor povești de viaţă din lumea sportului a acestui autor, pentru că după această primă colaborare cu John Lee Hancock din 2009 au urmat Moneyball: arta de a învinge în 2011 (nominalizat la Oscar pentru șase categorii) și, mai apoi (The Big Short) Brokerii apocalipsei (2015, premiat cu un Oscar). Pe lângă succesul la public și cel critic, filmul a cunoscut și succesul financiar, fiind al doilea film cu temă sportivă cu cele mai mari câștiguri după Dangal.
Sunt două elemente care fac ca acest film să fie unul memorabil. Întâi, povestea în sine. Michael Oher (Quinton Aaron), o figură din categoria lui Lennie Small din Oameni și șoareci a lui John Steinbeck (1937) are un parcurs ce amintește vag de un roman picaresc: un tânăr fără casă, dar cu evidente aptitudini atletice e salvat de pe străzi de o familie înstărită și, după ce reușește să depășească o sumedenie de bariere afective și educative, ajunge un jucător celebru de fotbal american în NFL. Sunt câteva elemente care diferenţiază povestea spusă pe ecran de cea din realitate, ca de pildă gradul de introversiune a protagonistului, dar probabil, figura timidă a fost elementul emoţional necesar în desenul epic al unui film cu succes la public. Dincolo de aceste inadvertenţe, filmul e captivant și curajos: sunt portretizate diferenţele sociale, prejudecăţile oamenilor, determinarea necesară pentru a reuși. Familia Tuohy este o familie bogată, oarecum tipică pentru Sudul american prin orientarea republicană, efervescenţa religioasă și pasiunea pentru sport. Aparent, conflictele de orice tip o ocolesc și acest lucru se datorează și personalităţii puternice a matriarhei, Leigh Anne (Sandra Bullock), care reușește să-și impună dorinţele în faţa tuturor, dar nu într-un mod tiranic, ci asertiv și onest. Ea poartă haine scumpe, are amice snoabe, dar nu pare să fie coruptă de lumea profund materială în care trăiește. Din compasiune și mai ales datorită impulsului mesianic al femeii, familia îl găzduiește pe Michael, îi cumpără haine, îl antrenează și-i asigură meditatori, ilustrând perfect parabola bunului samaritean. Toată această devenire a personajului principal nu cunoaște antagoniști, ci doar limitări datorate, iniţial, mediului. Asupra importanţei mediului în care trăim se revine într-una din scenele finale, când ni se citește un anunţ mortuar al unui tânăr care provine din același cartier ca și protagonistul. Imixtiunea pe care și-o permit în viaţa școlară și sportivă a liceului este totuși datorată tocmai acestei apartenenţe sociale a familiei Tuhoy, astfel că la finalul vizionării, filmul poate să genereze discuţii contradictorii. Una din subtemele acestui film pe lângă tema sportivă, cea a destinului și cea a familiei, este tocmai această devenire contextuală. Familia se îndepărtează de modelul familiei din sud prin noua componentă interrasială, dar și prin sfidarea celorlalți, iar (re)valorizarea tradiţiei va constitui tocmai punctul culminant al filmului.
Eseul pe care Big Mike trebuie să-l predea pentru a obţine o notă suficient de mare, încât să poată fi selectat de facultatea cea mai ofertantă în termeni de burse sportive, este despre curaj și onoare. Nu vorbește despre Pip din Marile Speranţe, așa cum i se sugerează, ci despre propria luptă și abia atunci, protagonistul, care este redus prin replici simpliste aproape pe tot parcursul filmului la statutul de metaforă ambulatorie, prinde glas și dimensiune individuală. 
Într-un rol secundar, dar foarte vivace și carismatic, S.J. (Jae Head) este cel care reușește să treacă dincolo de peliculă în ipostaza fratelui adoptiv mai mic, cu fler de businessman și inocenţa specifică vârstei. 
Și aici intervine cea de-a doua componentă memorabilă a filmului: performanța actoricească. O tușă caldă a filmului e apariţia, doar în partea finală, a lui Kathy Bates, ca personaj secundar. În alte roluri secundare îi avem pe Tim McGraw (Sean Tuohy) sau Lilly Collins (Collins Tuohy), care au menirea de a o scoate în faţă pe Leigh Anne, rolul interpretat de Sandra Bullock. De altfel, pentru acest rol, ea a câștigat atât un Oscar, cât și un Golden Globe. Neobișnuita postură a celei care până la data apariţiei filmului era în memoria cinefililor doar o actriţă brunetă, simpatică, e înlocuită aici de un adevărat tur de forţă. Deși pe parcursul filmărilor, după cum se zvonește, Bullock s-a arătat permanent nemulţumită de propria interpretare, ea reușește să fie convingătoare: sub masca unei durităţi aparente, implacabile, care nu se obosește să explice și care nu permite replici suplimentare, se ascunde femeia pe care soţul, antrenorul de fotbal, clienţii o privesc cu un fel de admiraţie mută, convinși fiind că alegerile ei sunt cele mai potrivite. Poate tocmai această nuanţă dominatoare, ca o tăietură precisă de bisturiu, provoacă emoţii prin antiteza cu puţinele momente în care personajul îi permite lui Michael să-i vadă latura vulnerabilă și astfel să-l facă să se simtă acceptat. O ajută limbajul corporal, mimica voit ţinută în frâu și accentul lucrat, dar păstrează o aură de mister care o face credibilă și care-i evidențiază versatilitatea actoricească.

Autor: Simona Ardelean