Aboneaza-te la newsletter





Șobolanii lui King

Martie 2020

E vorba de scriitorul Stephen King (1947), autor neîntrecut de romane horror (vezi Orașul bântuit, Misery, Carrie, Apocalipsa). A avut și o perioadă neagră, alcoolică, durând un deceniu. S-a dus beat chiar la înmormântarea mamei sale, apoi a avut un grav accident de mașină, în urma căruia a suportat vreo cinci operații la plămânul străpuns. A cunoscut un succes fulminant cu scrierile sale. Iată că în 2017, regizorul Zak Hilditch a realizat filmul 1922, după un roman de-al lui Stephen King, avându-i în distribuție pe Thomas Jane (Wilfred), Molly Parker (Arlette), Dylan Schmid (Henry).
Wilfred e fermier și trăiește calm cu soția Arlette și cu fiul Henry. Apare deodată la el o dorință stranie de a intra în posesia completă a pământurilor soției sale. Îl atrage pe fiul său în planul diabolic și macabru de a-și suprima soția. Până aici asistăm la scene lente, într-o gradație extrem de sugestivă. Vedem apoi o secure amenințătoare în prim-plan, un cuțit rece, auzim un scârțâit sinistru – iată elemente premonitorii. Urmează registrul horror, cu uciderea bestială a soției, în imagini șocante, greu de suportat. Deodată îl vedem pe Wilfred la o vârstă înaintată, rememorând în scris scena măcelului: „În 1922 mi-am ucis soția și fiul meu m-a ajutat”.
Urmează partea a doua, despre proliferarea răului. Se știe că somnul rațiunii naște monștri, așadar crima cere alte crime. Asistăm la invazia grețoasă a șobolanilor, ca o metaforă pregnantă a zbaterilor conștiinței. 
Se produce brusc o extincție a universului, o dizolvare neguroasă în culpă. Nu avem de-a face cu un horror gratuit, ci cu unul psihologic, de ținută artistică. Imaginile devin șocante, marcante. Zăpada se cerne și în casă peste Wilfred, căzut într-o agonie glacială, alături de o vacă muribundă. Registrul oniric se completează cu apariția repetată a soției mutilate. Ispășirea păcatului e mai mult decât dură și exemplară. Regizorul e atent la nuanțe, la gradația epică, iar actorul Thomas Jane, cu mutra de erou western, cu o față mereu crispată, cu mers vinovat, ridică valoarea discursului filmic. 

Autor: Alexandru Jurcan