Aboneaza-te la newsletter





Frigiderul ca metaforă

Ianuarie 2021

Serios, de câte ori jurnalista Anne deschide frigiderul, constată că ușa acestuia e defectă. Cine să aibă timp să se ocupe de asta, când familia e destul de destrămată? Exact: frigiderul ca metaforă a unei familii în care lucrurile alunecă. Soțul e indiferent, băiatul se droghează… Ea, Anne, face o anchetă despre prostituția în mediul studențesc. Abordează două studente: Charlotte și Alicia. Care își oferă trupul pentru bani. Cu dezinvoltură și naturalețe.
Da, e vorba de filmul Elles, din 2011 (ce penurie de titluri!), regizat de Malgoska Szumowska, cu Juliette Binoche, Anaïs Demoustier, Joanna Kulig, Krystyna Janda. Ziceam că studentele nu au inhibiții în a-și povesti întâlnirile perverso-erotice. Ele practică prostituția doar cu bărbați căsătoriți, care-și etalează frustrările sexuale. Ce fac cu fetele nu pot face cu soțiile. Subiect delicat, scene dure, clișee, oglinzi deformatoare și – s-o spunem clar – un feminism exacerbat. „Nu ți se pare umilitor ce faci?” – „mă excită felul lor de a mă privi” – „Ce e mai greu?” – „să minți tot timpul… ei au vârsta tatălui meu”. Scene sado-maso, o sticlă drept obiect sexual, urina ca preludiu… Tot tacâmul. Fetele au câștigat chiar un apartament la Paris. Bărbații își povestesc viața, vorbind mult despre munca lor. Necesara defulare...
Anne încearcă să-și amelioreze viața. Să se îmbrace mai studiat. Să-și privească altfel soțul. Dispusă chiar la anumite perversități. Excelentă scena finală, pe muzică de Beethoven (simfonia a șaptea). Familia stă la cină. Anne e tăcută. La ce reflectează? Iată că la masă nu mai sunt câteva persoane, ci mulți bărbați, pe care-i recunoaștem din poveștile fetelor intervievate. Înțelegem: fantasmele Annei sau o viață asezonată cu noutăți. Va repara cineva ușa frigiderului? Mai putem schimba în bine cotidianul? Filmul te îndeamnă la ruminație, fără să arate ostentativ cu… degetul.

Autor: Alexandru Jurcan