Aboneaza-te la newsletter





Septembrie-ianuarie 2020/2021

Februarie 2021

În ultimele luni am citit mai cu spor, mai în engleză și mai tot ce mi-a picat în mână, nu fără filtru, dar cumva însetată de cuvinte. Trebuie să recunosc însă, contorizând, că majoritatea cărților au fost în registru melancolic. Mai jos, despre câteva dintre ele:
The History of the Wolves de Emily Fridlund nu e un studiu zoologic propriu-zis. În iernile care, pentru a o cita pe autoare, se prăbușesc asupra unei mici colectivități montane, viețile se duc înainte în tăceri care ascund secrete, vinovății și zbateri interioare. Ajunsă la vârsta adolescenței și trăind alături de o familie a cărei prezență e mai degrabă tangențială, Linda descoperă cât de serioase pot fi urmările convingerilor personale și religioase atunci când se oferă să-l aibă în grijă pe băiețelul unor vecini. Acestora li se adaugă niște dezvăluiri surprinzătoare despre condiția morală a profesorului său. Lupii metaforici sunt cei care-i devorează pe ceilalți, dar sunt și reprezentarea vizuală a sentimentului de culpabilitate pe care, pe măsură ce narațiunea se țese din fragmente evocative, aceasta îl trăiește în dublu rol. Cartea s-a numărat printre finalistele prestigiosului Man Booker Prize în 2017.
The Fortress of Solitude de Jonathan Lethem este un roman semi-biografic, publicat în 2003. Este, de asemenea una din cărțile care și-au pus amprenta profund asupra mea în ultimele luni de pandemie. Într-un cartier în care fiecare stradă își are distribuția sa etnică și regulile sale precise, imuabile, doi adolescenți cresc de capul lor. Părinții sunt elemente de decor, artistice (un pictor, respectiv un fost muzician de succes), pe când, în prim-plan, cât se poate de activ, fiii ard etape, se impun sau se lasă conduși de vicii, pasiuni. Romanul este străbătut de un fior fantastic. Cartierul devine personaj în sine, iar semnăturile sub formă de graffiti, plăcuțe de identitate fluidă.
Everything I Never Told You de Celeste Ng este povestea unei familii mixte (englezo-chineze) care trăiește în America anilor ’70. Elementul de surpriză care deschide desenul epic îmi amintește de Hoțul de cărți a lui Markus Zusak sau de The Lovely Bones a lui Alice Sebold. Este una din cărțile care a stârnit vâlvă în 2014 și care e și acum una dintre cele mai citite cărți moderne. Poate place publicului pentru că atunci când lumile diferite se ciocnesc, ele produc un efect de undă pe care cartea, readunând în mănunchi informații parțiale, ni-l servește nouă cititorilor, niciodată pe deplin deslușit, dar mereu ca pe o promisiune că cineva, vreunul dintre personaje, ar ști, câteva pagini mai încolo măcar, adevărul despre Lydia. 
Lor li se adaugă, ca eventuale sugestii: How to Be Good de Nick Hornby, Old Filth de Jane Gardam, The Girl’s Guide to Hunting and Fishing de Melissa Bank, The People in the Trees de Hanya Yanagihara, Invisible Monsters de Chuck Palahniuk, The 19th Wife de David Ebershoff, The Elegance of the Hedgehog de Muriel Barbery, Housekeeping de Marilynne Robinson, The Mars Room de Rachel Kushner.

 

Autor: Simona Ardelean