Aboneaza-te la newsletter





Mobilitatea școlară din cadrul programului Comisiei Europene Erasmus+, Acțiunea KA2

Autor: Daniela Săbăduș

Noiembrie 2019

Titlul proiectului: „Start Up! Boost your entrepreneurial spirit early on!”

Număr de referință: 2018-1-IT02-KA229-048604_4

Școala Gimnazială „Porolissum” din Zalău

Zalău, 13-19 octombrie 2019

Prezentarea succintă a activităților derulate pe perioada deplasării, precum și modul în care au fost atinse obiectivele stabilite inițial

 

Obiectivele stabilite inițial:

O1- Să dezvoltăm spiritul de inițiativă al elevilor;

O2- Să permitem identificarea oportunităților de pe scena europeană;

O3- Să promovăm diversitatea culturilor europene;

O4- Să sprijinim elevii să dobândească noțiuni de bază legate de antreprenoriat.

            Modul în care au fost atinse obiectivele:

                  O1- Spiritul de inițiativă al elevilor a fost dezvoltat prin gândirea, proiectarea atelierelor cu momâi de lemn, semne de carte și desene pe sul de hârtie cu tema antreprenoriatului. Elevii din cele patru țări au ținut dezbateri pe această temă, în cadrul unor ateliere.

                  O2- Elevii din România și Italia au făcut prezentări ale unor afaceri, și-au adresat întrebări unii altora, pentru a identifica oportunități cât mai multe de pe scena europeană, exersându-și astfel și cunoștințele dobândite în limba engleză.              

                  O3- Elevii din toate cele patru țări au promovat aspecte legate de cultura și tradițiile fiecărei țări, învățând astfel cât de important este să fim toleranți și să arătăm respect tuturor, indiferent de naționalitate. Au observat stilul de viață din România, au interacționat cu ceilalți elevi, astfel cunoscându-se mai bine.

                  O4- Pentru ca elevii să dobândească noțiuni de bază legate de antreprenoriat și pentru a înțelege mai ușor acest concept, am vizitat Fabrica Tenaris Silcotub din Zalău.

 

             Pentru asigurarea validării/certificării mobilității și recunoașterea experienței profesionale dobândite, am atașat certificatele primite de la Școala Gimnazială „Porolissum” din Zalău.

 

             Propuneri/măsuri de valorificare a rezultatelor activităților și de asigurare a sustenabilității proiectului/ evaluarea mobilității la care s-a participat:

  • Întâlnirile cu antreprenorii locali din România fiind productive, elevii au dobândit cunoștințe în acest domeniu.
  • Prin interacțiunea cu diferite culturi, elevii învață să arate toleranță și respect față de ceilalți.

Pentru a valorifica rezultatele activităților și ca o asigurare a sustenabilității proiectului, în ceea ce privește aplicabilitatea lui în școala noastră, am realizat, împreună cu elevii participanți la proiect, Serele Erasmus, ca idee de mică afacere-antreprenoriat.

  • Ca plan de afaceri, ne-am propus să folosim acei copăcei din Serele Erasmus pentru amenajarea celor două școli – Școala Gimnazială „Porolissum” din Zalău și Școala Gimnazială „George Coșbuc” din Ortelec.
  • Elevii vor deveni astfel mai responsabili, mai activi, vor învăța să ocrotească mediul înconjurător.

  

Descrierea activităţilor desfăşurate

Am fost onoraţi să găzduim, preţ de o săptămână, oaspeţi de seamă în cadrul Proiectului Erasmus+, intitulat „Antrenează-ţi spiritul antreprenorial de la o vârstă fragedă”. Ne-au călcat pragul reprezentanţi (elevi şi profesori) din şcolile partenere: Private Umraniye Ugur Secondary School, Istanbul – Turcia, Sou „Georgi Karavelov”, Shivachevo – Bulgaria şi Scuola Media Statale „Giuseppe Mazzini”, Marsala – Italia.

Dis-de-dimineaţă, curtea şcolii s-a umplut de voie bună, de zâmbete şi veselie, cei prezenţi desfătându-şi sufletul cu un program artistic, meniul principal fiind folclorul românesc. Au fost prezenți elevi ai școlii noastre și de la Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, conduși de doamna profesoară Paula Taloș Pop. Musafirii au făcut un tur al şcolii şi au observat mediul în care elevii noştri studiază.

Micii antreprenori au fost provocaţi să participe la câteva ateliere, exersându-şi abilităţile în domeniul artei.

 

Atelierul de Pictură

 

Activitatea educativă – atelier de pictură „Arta în diversitate” din cadrul Proiectului Erasmus a avut ca scop crearea unei punţi de legătură, a unui dialog artistic între diferitele grupuri culturale. Mai exact, în desfăşurarea atelierului de pictură au participat 15 elevi de gimnaziu proveniţi din trei ţări: Turcia, Bulgaria și România.

Ideea de la care s-a pornit a fost aceea că pentru a facilita învăţarea interculturală, tema întâlnirii poate fi o pasiune comună a elevilor: arta.

Această activitate cultural-artistică, pe lângă faptul că a oferit elevilor de naţionalităţi diferite exemple de bună practică, conlucrând împreună la o lucrare artistică unică de dimensiuni mari, a promovat şi spiritul de echipă, elevii având ocazia de a se dezvolta şi personal. În cadrul atelierului de creaţie, elevii – proveniţi din diferite medii culturale – au trebuit să realizeze plastic simboluri ce ţin de specificul lor naţional. Şi anume, ceea ce consideră fiecare elev că este reprezentant pentru zona de unde provine: putea fi o persoană recunoscută ca valoroasă în ţara lor, ori realizarea plastică a diferitelor tradiţii populare deosebite; de asemenea, obiecte tradiţionale ce ţin de specificul cultural naţional etc.

Elevii au fost deosebit de încântaţi de tema propusă.

Prin această temă de creaţie artistică s-a oferit elevilor prezenţi, pe de o parte, oportunitatea de a învăţa mai multe despre propria lor cultură, să-şi aprofundeze rădăcinile culturale, iar pe de altă parte, s-a oferit tuturor elevilor aprofundarea înţelegerii şi respectării altor culturi, de a promova libertatea de exprimare, spiritul de echipă şi nu în ultimul rând, educaţia interculturală.

 

Semne de carte

 

Printre activităţile de succes ale Proiectului Erasmus+ „Start Up! Boost your entrepreneurial spirit early on” se numără şi atelierul de creaţie condus de doamna profesoară de limba şi literatura română, Nicoleta Coca. Aceasta le-a propus elevilor din şcolile partenere confecţionarea unor semne de carte cu mesajul: „Iubesc să citesc”. Acest mesaj a fost scris în cele patru limbi, după cum urmează:

Mi piace leggere (italiană)

Oбичам да чета (bulgară)

Okumayı seviyorum (turcă)

Elevii au fost provocaţi să coasă mesajul pe o coală de hârtie. La capătul semnului de carte a fost ataşat tricolorul ţării noastre. Micii antreprenori au fost încântaţi de idee şi s-au străduit să confecţioneze semne de carte cât mai frumoase.

 

Atelier de momâi din lemn

 

La atelierul Erasmus+ am realizat 16 figurine din materiale naturale: ursuleți, păsări, veverițe. Pentru acestea am avut nevoie de: felii de lemn, nuci mari și mici, ghinde, căpăcele de jir, semințe de gogoșari și mere, adeziv. Adezivul a fost cumpărat, trei flaconașe de Silipici a 4,90 lei/buc. Celelalte materiale au fost sponsorizate de înv. Ines Lupaș. Au participat la atelier 16 elevi din cele patru țări participante.

Vizita profesorilor a continuat la Primăria Zalău, unde am fost întâmpinaţi cu căldură de primarul Ionel Ciunt. După-amiaza am vizitat sălile de clasă, unde se desfăşura programul „Afterschool” şi am observat modul de desfăşurare a activităţilor.

Marţi am vizitat Planetariul de la Baia Mare, Mănăstirea Bârsana şi Cimitirul Vesel de la Săpânţa.

Miercuri am vizitat Salina Turda şi mall-ul Vivo din Floreşti – Cluj-Napoca.

Joi am vizitat Castrul Roman de la Moigrad-Porolissum şi Grădina Botanică din Jibou.

Vineri dimineaţa am fost în vizită la Fabrica Tenaris Silcotub, unde doamna Codruţa Horea a avut mai multe prezentări despre activităţile acestei întreprinderi, urmate de discuţii constructive. Elevii Școlii Gimnaziale „Porolissum” din Zalău au prezentat serele Erasmus, iar cei din Italia, diferite idei de afaceri.

A urmat vizita la Muzeul Județean de Istorie şi Artă din Zalău, unde am admirat două expoziţii: una în realitatea augmentată, cealaltă cu diferite epoci istorice, iar musafirii străini au fost încântaţi.

Această minunată săptămână s-a încheiat cu cina festivă, unde toţi invitaţii au primit certificatele de participare.

Strategii de diseminare a rezultatelor și a bunelor practici:

  • Poze
  • Cercuri pedagogice
  • Comisii metodice
  • Ședințe cu părinții
  • Întâlniri cu antreprenori locali
  • Mass media