Aboneaza-te la newsletter





Nouă apariție editorială: Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu

Autor:

Mai 2020

Marketing în artele spectacolului de Irina Ionescu

București: Editura Eikon, 2020

 

Marketingul face întâlnirea/interacțiunea dintre artiști și public
posibilă. Este esențial, dat fiind că artele spectacolului nu există
în lipsa receptării directe de către un public prezent în proximitate.
Volumul combină fondul teoretic cu câteva studii de caz și opiniile
unor personalități ale lumii culturale/profesioniști cu mulți ani de
experiență. Printre ei: Emil Boroghină, Constantin Chiriac, Lucian
Vărșăndan, Adrian Roman, Dan Bartha-Lazăr, Vava Ștefănescu, Gilda
Lazăr, Marinela Țepuș, Tamara Susoi, Maria Sârbu și Simion Buia.
Autoarea speră ca „fiecare cititor să poată decide la finalul lecturii
(conform scopurilor profesioniştilor din domeniu, stabilite de Arts
Council of Great Britain) în cunoştinţă de cauză ce funcţionează şi ce
nu funcţionează pentru propriile obiective organizaționale, să îşi
poată înţelege mai bine publicul actual şi să descopere cum se poate
apropia de spectatorii săi potenţiali, să se concentreze asupra
nevoilor publicului încă de la alegerea repertoriului, a distribuţiei
şi până la scrierea mesajelor destinate comunicării şi desenării
întregii atmosfere din jurul spectacolului (foaier, personal
preluare/întâmpinare, chiar intensitatea luminii, a muzicii de fundal)
şi – nu în ultimul rând – dacă stă în puterile sale, să aloce mai
multe resurse (umane, financiare, tehnologice) activităţii de
marketing din propria organizaţie.“
Înzestrarea genetică (IQ, EQ, talentul nativ), cunoașterea domeniului,
apoi experiența (cele zece mii de ore de practică necesare obținerii
statutului de expert) și oportunitățile ivite din alegerile făcute sau
datorate hazardului vor contura în cele din urmă parcursul de succes
al fiecăruia. Important de reținut este că acțiunile inteligente,
oricât de mărunte, pot să ducă la schimbări semnificative, dacă se
întâmplă la locul și în momentul oportun.
Irina Ionescu este lector univ. dr. la Universitatea de Arte din
Târgu-Mureş. Lucrează de aproape 20 de ani în domeniul administrației
culturale, la Institutul Cultural Român. A urmat diverse
cursuri/stagii de formare și dezvoltare profesională, cele mai
importante la: Goldsmiths University of London (2010), Utrecht
University (2010), King’s College London (2009), Central European
University (2007), Felix Meritis Foundation (2005), The
Amsterdam-Maastricht Summer University (2004 și 2003).
*
* *
Irina Ionescu a mai publicat volumul Management de proiect și elemente
de marketing în artele spectacolului (București: Editura Eikon, 2018).
O carte scrisă, în cheie practică, pentru tinerii cu studii
umaniste/artistice, o lucrare în care autoarea încearcă să explice,
într-o formă succintă, de ce managementul de proiect este un
instrument foarte eficient, care poate conduce la succese și schimbări
remarcabile. O schemă logică și de bun simț, deci accesibilă și ușor
de înțeles/folosit.
Volumul pornește de la un fond teoretic, dar direcționează permanent
spre sfera practică, prin adresarea unor întrebări menite să dezvolte
la nivel personal abilitățile și atitudinea necesare în domeniul
managementului de proiect și al marketingului cultural/în artele
spectacolului. Accentul cade pe importanţa utilizării unei structuri
logice şi verificabile, în funcţie de obiective clar stabilite, pe
necesitatea documentării detaliate, în scopul minimizării riscurilor
și pe obligația transmiterii cu acuratețe a mesajelor.
Criticul de teatru Octavian Saiu recomandă apariția editorială: „Scris
cu pasiune și luciditate în egală măsură, între tonul amical și metoda
academică, volumul Irinei Ionescu transformă managementul cultural
într-o poveste. Nu una simplă, însă, ci extrem de complexă: cu multe
dimensiuni, nuanțe și mai ales principii. Meritul textului e că
pornește de la ele și ajunge la creativitate și stil personal. Sunt
marile calități ale oricărui proiect dus la bun sfârșit. Iată ghidul
perfect pentru un astfel de parcurs!“
Constantin Chiriac, directorul Teatrului Național „Radu Stanca“ Sibiu
și președinte al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu,
declară la rândul său: „M-am aplecat asupra cărții din curiozitate și
trebuie să mărturisesc că nu am lăsat-o din mână până nu am citit-o.
Este una dintre cele mai interesante cărți pe care le-am găsit în
limba română despre ceea ce înseamnă management cultural, leadership,
dezvoltare de proiecte pe termen lung în zona antreprenorială. Este un
demers riguros, cu o bibliografie foarte serioasă și cu referințe la
zi asupra unui domeniu în care avem atât de puțini specialiști în
România.“
Criticul de teatru Răzvana Niță crede că volumul este „o fascinantă
expediţie în rezervele de experienţă ale predecesorilor care au
descris şi chiar conceptualizat provocările pe care le-au avut de
gestionat.“
Miki Braniște, manager cultural și curator, afirmă: „Este o carte
foarte utilă pentru studenții de la teatrologie și pentru toți cei
interesați de management cultural. O recomand cu multă căldură, pentru
că explică într-un limbaj prietenos conceptele și nu sperie cu termeni
tehnici.“
Silvia Dumitrache, critic literar și de teatru, consultant artistic la
Teatrul Nottara, recomandă volumul: „Este pentru prima oară când nu
pot să las din mână o carte despre management. Acest manual a
structurat cunoștințele pe care deja le aveam, dar aș fi vrut să-l
citesc la începutul drumului meu în această meserie… Este important să
ne fie, în primul rând nouă, foarte clar ce răspunsuri avem la
întrebări de genul: de ce?; cum?; când?; pentru cine?. Altfel nu cred
că putem merge mai departe. Și această carte ne poate ajuta să ne
atingem obiectivele, prin articularea unor întrebări absolut necesare
și parcurgerea unor pași esențiali.“
Criticul de teatru Oltița Cîntec consideră că: „Este o combinație
între lecturi de specialitate și experiența practică a autoarei și
asta se vede în fiecare pagină a volumului. Este o carte foarte bine
gândită, logic structurată și foarte utilă tuturor celor din domeniul
artelor spectacolului. Nu este deloc aridă, deși are o bibliografie
foarte serioasă. Dimpotrivă, este o carte prietenoasă, o carte
atrăgătoare, care oferă foarte multe sfaturi aplicate. Mi-a făcut
plăcere să o citesc.“
Cristina Rusiecki, critic de teatru, a declarat: „Oricât v-ați
strădui, nu veți găsi nimic arid în acest volum de management și
marketing. Limbajul este accesibil, deși informația se dovedește, în
fiecare pagină, consistentă și densă. Tonul omenesc face ca paginile
să curgă repede și agreabil. La sfârșit, te-ai trezit cu materia
învățată aproape fără niciun efort.“
Iar autoarea își dorește „ca această carte să-i ajute pe cei aflați la
început de drum să își descopere în mod rațional punctele tari și să
își construiască o serie de repere pe care să se bazeze în diferite
proiecte. Mi-ar plăcea să știu că studenții mei pot recunoaște, asuma
și crea valori. Că au învățat cum să își evalueze ideile și că au
căpătat cunoștințele necesare și curajul de a le implementa.“