Aboneaza-te la newsletter




Plici își începe călătoria


Plici își începe călătoria

Iunie 2021

Plici, Picătura de primăvară, prima parte din colecţia originală Plici, fantastica picătură de apă, este prima carte pentru copii semnată de Alice Valeria Micu, alături de ilustraţiile Ralucăi Cirţi. Cartea se află în curs de apariție la Editura Eikon, Bucureşti.

Protagonistul este Plici, o picătură de apă. Cărţile urmăresc aventurile picăturii de apă, iar copiii vor putea înţelege circuitul apei în natură şi stările de agregare ale apei, locul apei în natură, formele sub care există ea şi necesitatea de a o proteja, toate acestea într-o manieră atrăgătoare, nedidactică la prima vedere, dar profund educativă şi informativă în fapt. Seria de cărţi îşi propune să parcurgă, într-o primă fază, anotimpurile, pentru a se contura contextul climatic, iar copiii să înveţe, însoţind personajul şi întâmplările prin care acesta trece, care sunt caracteristicile fiecărui sezon. Tot cu acest prilej va fi completat tabloul fiecărei perioade cu plante şi stadiul lor de-a lungul anului, cu animale şi evenimente caracteristice, astfel încât copiii vor acumula o serie de informaţii practice la nivel contextual.

Pentru prima serie de cărţi, segmentul de vârstă vizat este 5-10 ani. Pentru copiii preşcolari, se mizează pe participarea adulţilor care să le citească textul, în timp ce, odată cu trecerea la învăţământul şcolar, copiii vor citi individual. Adecvat segmentului de vârstă, primele cărţi vor fi în versuri, aranjate în 24-28 de catrene, cu măsura versului de 7-8 silabe şi rimă încrucişată. Autoarea a ales textul poetic cu vers clasic, deoarece copiii au o capacitate crescută de memorare a textelor în versuri cu muzicalitate. Astfel, cadrele didactice vor putea utiliza seria de cărţi cu Plici pentru activităţile de la clasă, activităţile de observare în natură, precum şi cu ocazia unora artistice. De asemenea, bibliotecile vor putea desfăşura activităţi pe marginea cărţilor în secţiile de copii, în perioada vacanţelor sau a vizitelor efectuate de şcoli şi grădiniţe.

Fiecare carte conţine o serie de cuvinte mai puţin prezente în vocabularul copiilor, ceea ce le va da ocazia de îmbogăţire şi nuanţare a vorbirii. Întâmplările sunt tratate cu umor, pentru a fi atractive şi astfel să înlesnească transferul de informaţii educative într-o manieră nonformală, pe care copiii să nu o perceapă ca fiind învăţare, după tiparele şcolare. Copiii vor întâlni de-a lungul cărţilor o albină, un arici, un gâscan, o pisică, un câine, şoricei, o fetiţă, o carte vorbitoare etc. Locurile de desfăşurare a întâmplărilor sunt o grădină, o pădure, o păstrăvărie, curtea unei case, un aeroport, un vis etc. Plantele ce apar în texte sunt magnolii, lalele, copaci de pădure, crizantema, castanul, verbinele, trandafirul, rubarba şi altele.

Copiii vor învăţa importanţa apei pentru natură şi viaţa omului, despre riscurile poluării şi protejarea mediului, prezenţa apei în toate formele ei de agregare şi în diferite sectoare de activitate. Cea mai importantă informaţie este aceea că apa nu dispare şi că ea poartă mereu amprenta locului şi condiţiilor în care se află.

Odată cu parcurgerea textelor, informaţii adiacente din alte domenii, cum e fizica, chimia, geografia, anatomia, gastronomia, vor contribui la completarea unui bagaj important de cultură generală destinat copiilor. 

Cărţile din seria în versuri sunt intitulate astfel: Plici, Picătura de primăvară, Plici la munte, Plici şi mâţa pofticioasă, Plici şi Înţelepţilă, Toamna lui Plici, Plici şi floarea de cireş, Plici în lumea viselor.

În interior copiii vor găsi şi câte o carte poştală cu o imagine din textul fiecărei cărţi şi vor fi îndemnaţi să scrie strofa preferată din acea carte şi să o trimită prin poştă celui mai bun prieten. Astfel, copiii vor contribui la promovarea cărţilor, vor scrie de mână, vor citi de mai multe ori textul şi vor exersa comunicarea prin intermediul poştei. Vor înţelege astfel, atunci când vor citi alte cărţi, ce înseamnă corespondenţa clasică şi vor experimenta emoţia primirii unei cărţi poştale, la rândul lor. Ilustraţiile vor fi utilizate pentru realizarea unui foto-reportaj, cu o voce care va citi textul. Toate fotoreportajele animate, precum şi alte activităţi de promovare directă a cărţilor în rândul publicului ţintă, prin vizite în şcoli, grădiniţe, biblioteci, parcuri de copii, vor fi însoţite de un cântec, al cărui text va fi publicat în fiecare carte a colecţiei.

(C.Ș.C.)